(1)
Prostředky určené k úhradě prokazatelných ztrát držitelů licence,
kteří plní povinnost dodávky tepelné energie nad rámec licence, vede
Energetický regulační úřad na zvláštním běžném účtu. Příjmy
účtu tvoří platby povinného subjektu, úroky a úrok z prodlení.
(2)
Držitelé licencí podle § 4 odst. 1 písm. a) bodu 3 a § 4 odst.
1 písm. b) bodu 6 jsou povinni finančně přispívat do fondu. Prostředky
fondu jsou jinými peněžními prostředky státu a jsou účelově vázány
k úhradě prokazatelné ztráty držitele licence plnícího povinnost
dodávky tepelné energie nad rámec licence.
(3)
Povinnost držitelů licencí k příspěvkům do fondu vznikne,
nedosahuje-li výše příspěvků na účtu ke konci zúčtovacího období
výše 50 000 000 Kč. Při správě příspěvků Energetický regulační
úřad postupuje podle daňového řádu. Vypořádáním přeplatků a
nedoplatků, včetně dodatečně vyměřeného příspěvku není dotčena již
stanovená výše příspěvků držitelů licencí. Příspěvky do fondu se
vyměří za účetní období fondu, ve kterém klesne zůstatek fondu
nejméně o 5 000 000 Kč. Přeplatky do výše 100 Kč Energetický
regulační úřad nevrací.
(4)
Postup pro stanovení výše příspěvku jednotlivých držitelů licence je
určen součinem jejich podílu na celkovém ročním objemu dosažených tržeb
jimi provozovaných licencovaných činností za uplynulý kalendářní rok a
částky vyplývající z odstavce 3 pro příslušný rok. Osvobozeni od
povinnosti placení příspěvku jsou ti držitelé licencí, jejichž výše
příspěvků nedosahuje 100 Kč. Celková částka, o kterou se tak snížila
celková výše tržeb oznámená držiteli licencí, se rozpočítá na
držitele licencí, na které se osvobození nevztahuje, a o tento podíl se
zvýší vyměřovaný příspěvek, který jsou povinni přispět
do fondu.
(5)
Podle výsledků vyměřovacích řízení stanoví Energetický regulační
úřad výši příspěvku pro jednotlivé držitele licencí a vyrozumí o tom
příslušného držitele licence. Držitelé licencí jsou povinni příspěvek
do fondu odvést nejpozději do 31. října příslušného kalendářního
roku. Zjistí-li Energetický regulační úřad po vyměření příspěvku,
že takto stanovený příspěvek je nižší oproti zákonné povinnosti,
dodatečně příspěvek vyměří ve výši rozdílu mezi příspěvkem
původně vyměřeným a příspěvkem nově stanoveným. Dodatečně
vyměřený příspěvek je splatný do 30 dnů ode dne doručení platebního
výměru.
(6)
Držitel licence, kterému byla uložena povinnost dodávek tepelné energie
nad rámec licence, je povinen předložit Energetickému regulačnímu úřadu
nejpozději do 30. června kalendářního roku vyúčtování prokazatelné
ztráty vzniklé plněním povinnosti nad rámec licence v uplynulém
kalendářním roce. Energetický regulační úřad ověří vyúčtování
prokazatelné ztráty a stanoví pro držitele licence výši úhrady této
ztráty z finančních prostředků fondu.
(7)
Přesáhne-li prokazatelná ztráta držitelů licencí prostředky fondu,
může být tento rozdíl hrazen formou návratné finanční výpomoci ze
státního rozpočtu splatné nejpozději do konce následujícího
kalendářního roku.
(8)
Nevyčerpané prostředky fondu se na konci kalendářního roku
převádějí do následujícího kalendářního roku.
(9)
Držitel licence, kterému byla uložena povinnost dodávek tepelné energie
nad rámec licence, odpovídá za použití finančních prostředků fondu na
hrazení prokazatelné ztráty a za správnost vyúčtování prokazatelné
ztráty za příslušný kalendářní rok.
(10)
Došlo-li k čerpání finančních prostředků z fondu na základě
nesprávných nebo neúplných údajů držitele licence, je tento držitel
licence povinen neoprávněně čerpané nebo zadržené finanční prostředky
vrátit nejpozději do 15 dnů ode dne výzvy učiněné Energetickým
regulačním úřadem nebo ode dne zjištění příjemcem do fondu. Zároveň
je držitel licence povinen zaplatit úrok z prodlení ve výši 1 promile
denně z neoprávněně čerpaných nebo zadržených prostředků, nejvýše
však do výše této částky. Úrok z prodlení je příjmem fondu.
Energetický regulační úřad může z důvodu zamezení tvrdosti úrok
z prodlení snížit nebo prominout. Neoprávněně čerpané nebo zadržené
prostředky včetně úroku z prodlení vybírá a vymáhá Energetický
regulační úřad.
(11)
Energetický regulační úřad je povinen předložit audit fondu a
zveřejnit zprávu o hospodaření s prostředky fondu za příslušný
kalendářní rok v Energetickém regulačním věstníku. Zprávu o stavu
fondu předloží jako přílohu zprávy ke státnímu závěrečnému účtu
kapitoly Energetický regulační úřad za příslušný rok zároveň
s návrhem rozpočtu fondu na další kalendářní rok.
Komentáře