(1)
Zřizuje se Energetický regulační úřad jako správní úřad pro výkon
regulace v energetice se samostatnou kapitolou státního rozpočtu České
republiky.
(2)
Sídlem Energetického regulačního úřadu je Jihlava.
(3)
Při výkonu působnosti postupuje Energetický regulační úřad nezávisle
a řídí se pouze zákony a ostatními právními předpisy. Energetický
regulační úřad nesmí při výkonu své působnosti přijímat ani
vyžadovat pokyny od prezidenta republiky, Parlamentu České republiky, vlády
ani od jakéhokoliv jiného orgánu výkonné moci nebo fyzické nebo
právnické osoby. Energetický regulační úřad postupuje tak, aby byla
zajištěna transparentnost a předvídatelnost výkonu jeho pravomocí.
(4)
Energetický regulační úřad zejména chrání oprávněné zájmy
zákazníků a spotřebitelů v energetických odvětvích. V působnosti
Energetického regulačního úřadu je regulace cen, podpora hospodářské
soutěže v energetických odvětvích, výkon dohledu nad trhy
v energetických odvětvích, podpora využívání obnovitelných a
druhotných zdrojů energie, podpora kombinované výroby elektřiny a tepla,
podpora biometanu, podpora decentrální výroby elektřiny a ochrana zájmů
zákazníků a spotřebitelů s cílem uspokojení všech přiměřených
požadavků na dodávku energií a ochrana oprávněných zájmů držitelů
licencí, jejichž činnost podléhá regulaci. Energetický regulační úřad
vykonává působnost regulačního úřadu a dotčeného orgánu a je
příslušným orgánem podle Nařízení o podmínkách přístupu do sítě
pro přeshraniční obchod s elektřinou2a) a Nařízení o podmínkách
přístupu k plynárenským přepravním soustavám2b), Nařízení
o velkoobchodním trhu s energií a regulačním orgánem podle Nařízení
o opatřeních na zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu21).
(5)
Energetický regulační úřad v mezích své působnosti podporuje rozvoj
vnitřního trhu s elektřinou a plynem v rámci Evropské unie a rozvoj
regionálních trhů s energií, ve spolupráci s regulačními orgány
dalších členských států podporuje koordinované přidělování
přeshraničních kapacit, koordinaci tvorby pravidel provozování
přenosových soustav v elektroenergetice a přepravních soustav
v plynárenství.
(6)
Energetický regulační úřad rozhoduje o
- udělení, změně, prodloužení nebo zrušení licence,
- uložení povinnosti dodávek nad rámec licence,
- uložení povinnosti poskytnout v naléhavých případech energetické
zařízení pro výkon povinnosti dodávek nad rámec licence,
- regulaci cen podle zákona o cenách,
- dočasném pozastavení povinnosti umožnit přístup třetích stran podle
§ 61a,
- dočasném omezení povinnosti přístupu pro nové plynové zařízení a
schválení pravidel pro přidělování a správu kapacity a řízení
překročení kapacity nového plynového zařízení podle § 67a,
- udělení nebo zrušení certifikátu nezávislosti,
- uznání oprávnění k podnikání zahraniční osoby v České republice
podle § 7a.
(7)
Energetický regulační úřad dále
- rozhoduje spory o uzavření smlouvy podle tohoto zákona mezi držiteli
licencí nebo mezi držitelem licence a zákazníkem a spory o omezení,
přerušení nebo obnovení dodávek nebo distribuce elektřiny, plynu nebo
tepelné energie z důvodu neoprávněného odběru nebo neoprávněné
distribuce,
- rozhoduje spory o splnění povinností ze smluv mezi držiteli licencí
nebo mezi držitelem licence a zákazníkem podle tohoto zákona v případech,
ve kterých by jinak byla k rozhodnutí sporu dána příslušnost soudu, pokud
s pravomocí Energetického regulačního úřadu rozhodovat vzniklý spor
souhlasí všichni účastníci řízení,
- rozhoduje spory o připojení nebo přístupu k přenosové soustavě nebo
distribuční soustavě, přepravní soustavě, zásobníkům plynu a
těžebním plynovodům, včetně sporů o přístupu k přeshraniční
kapacitě pro přenos elektřiny, přepravu plynu nebo distribuci elektřiny
nebo plynu,
- rozhoduje spory týkající se podpory výroby elektřiny z obnovitelných
zdrojů nebo elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla, elektřiny
vyrobené z druhotných energetických zdrojů nebo tepla z obnovitelných
zdrojů a spory o výši náhrady při dispečerském řízení výrobny
elektřiny z obnovitelných zdrojů energie podle § 26 odst. 6,
- na návrh zákazníka v postavení spotřebitele odebírajícího
elektřinu, plyn nebo tepelnou energii pro spotřebu v domácnosti nebo
zákazníka, který je fyzickou osobou podnikající, rozhoduje
- spory mezi zákazníkem a držitelem licence o splnění povinností ze
smluv, jejichž předmětem je dodávka nebo distribuce elektřiny, plynu nebo
tepelné energie,
- o určení, zda právní vztah mezi zákazníkem a držitelem licence,
jehož předmětem je dodávka nebo distribuce elektřiny, plynu nebo tepelné
energie, vznikl, trvá nebo zanikl, a kdy se tak stalo,
- vykonává dozor v energetických odvětvích v rozsahu podle § 18 a
dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně
spotřebitele v oblasti podnikání v energetických odvětvích,
- schvaluje nebo stanovuje Pravidla provozování přenosové soustavy a
Pravidla provozování distribučních soustav v elektroenergetice, obchodní
podmínky operátora trhu, Řád provozovatele přepravní soustavy, Řád
provozovatele zásobníku plynu a Řád provozovatele distribuční soustavy
v plynárenství,
- provádí šetření týkající se fungování trhů s elektřinou nebo
plynem a v případě zjištění nedostatků ukládá opatření
k zajištění řádného fungování těchto trhů,
- schvaluje desetiletý plán rozvoje přenosové soustavy a desetiletý plán
rozvoje přepravní soustavy; schválení desetiletého plánu rozvoje
přenosové soustavy nebo desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy je
podmíněno závazným stanoviskem ministerstva,
- monitoruje
- uplatňování omezujících nebo nepřiměřených podmínek ve smlouvách
na trhu s elektřinou, plynem a v odvětví teplárenství, omezujících nebo
vylučujících práva zákazníka,
- technickou spolupráci mezi provozovateli přenosových nebo přepravních
soustav v Evropské unii a ve vztahu k třetím zemím,
- stav hospodářské soutěže na velkoobchodním a maloobchodním trhu
s elektřinou a s plynem,
- monitoruje a prověřuje podmínky přístupu k zásobníkům plynu a
souvisejícím službám,
- zveřejňuje doporučení ohledně tvorby cen elektřiny a plynu pro
domácnosti,
- zveřejňuje roční zprávu o výsledcích monitorovací činnosti
v energetických odvětvích a roční a čtvrtletní zprávu o provozu
soustav v energetických odvětvích způsobem umožňujícím dálkový
přístup,
- zveřejňuje přehledy o cenách tepelné energie včetně jejich
srovnání, a to v členění podle lokalit a technických parametrů výroby a
rozvodu tepelné energie,
- spolupracuje s regulačními orgány dalších členských států a
Agenturou, konzultuje s nimi připravovaná rozhodnutí týkající se
přeshraniční a regionální spolupráce a poskytuje jim informace a jinou
nezbytnou součinnost pro plnění jejich úkolů,
- spolupracuje s Komisí a Agenturou, s ministerstvem a jinými
správními úřady,
- spolupracuje s občanskými sdruženími a jinými právnickými osobami
založenými za účelem ochrany práv spotřebitelů energií,
- vyžaduje stanovisko Agentury nebo podává podnět Komisi k přezkoumání
rozhodnutí jiných regulačních orgánů členských států Evropské unie,
má-li za to, že rozhodnutí jiného regulačního orgánu členského státu
Evropské unie není v souladu s předpisy Evropské unie22) v oblasti
vnitřního trhu s elektřinou nebo s plynem,
- monitoruje a vyhodnocuje dodržování kvality dodávek a služeb
v elektroenergetice a plynárenství.
(8)
Je-li provozovatel přepravní soustavy součástí vertikálně
integrovaného plynárenského podnikatele, Energetický regulační
úřad dále
- sleduje poskytování informací mezi provozovatelem přepravní soustavy a
ostatními osobami, které jsou součástí téhož koncernu, za účelem
zjištění, zda provozovatel přepravní soustavy plní povinnosti
nezávislého provozovatele přepravní soustavy,
- sleduje smluvní vztahy mezi provozovatelem přepravní soustavy a
ostatními osobami, které jsou součástí téhož koncernu, včetně průběhu
jejich plnění, a vyžaduje záznamy o těchto vztazích,
- rozhoduje spory mezi provozovatelem přepravní soustavy a ostatními
osobami, které jsou součástí téhož vertikálně integrovaného
plynárenského podnikatele, pokud se spor týká povinností uložených tímto
zákonem,
- provádí šetření v objektech, místnostech a dopravních
prostředcích, které provozovatel přepravní soustavy a ostatní osoby,
které jsou součástí téhož koncernu, užívají při své podnikatelské
činnosti (dále jen „obchodní prostory“),
- schvaluje uzavírání smluv mezi provozovatelem přepravní soustavy a
ostatními osobami, které jsou součástí téhož koncernu,
- uděluje souhlas s poskytováním služeb provozovatelem přepravní
soustavy jiné osobě, která je součástí téhož vertikálně integrovaného
plynárenského podnikatele,
- schvaluje po jednání valné hromady jmenování, volbu a odvolání člena
statutárního orgánu a člena dozorčí rady nebo správní rady provozovatele
přepravní soustavy a schvaluje uzavření smlouvy o výkonu funkce člena
statutárního orgánu nebo člena dozorčí rady a jiné smlouvy, která
upravuje podmínky při výkonu funkce člena statutárního orgánu nebo člena
dozorčí rady, a jejich změny,
- schvaluje jmenování nebo jiné ustanovení do funkce a odvolání nebo
jiné předčasné ukončení výkonu funkce auditora programu rovného
zacházení nezávislého provozovatele přepravní soustavy (dále jen
„auditor programu“) a schvaluje uzavření, změnu nebo ukončení smlouvy,
která upravuje podmínky výkonu funkce auditora programu, nebo smlouvy, kterou
se zakládá pracovněprávní vztah auditora programu,
- schvaluje program rovného zacházení nezávislého provozovatele
přepravní soustavy,
- konzultuje desetiletý plán rozvoje přepravní soustavy a posuzuje jeho
soulad s uplatněnými požadavky na realizaci investic do přepravní soustavy
a s plánem rozvoje soustavy pro celou Evropskou unii,
- rozhoduje o nařízení změny nebo odstranění vad desetiletého plánu
rozvoje přepravní soustavy a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu,
- sleduje a vyhodnocuje provádění desetiletého plánu rozvoje přepravní
soustavy a rozhoduje o uložení opatření k uskutečnění investic do
přepravní soustavy.
(9)
Energetický regulační úřad vydává Energetický regulační věstník,
ve kterém uveřejňuje zejména cenová rozhodnutí. Energetický regulační
úřad zabezpečuje vydání Energetického regulačního věstníku
prostřednictvím portálu veřejné správy. Dnem zveřejnění
v Energetickém regulačním věstníku je den vydání příslušné částky
Energetického regulačního věstníku uvedený v jejím záhlaví
prostřednictvím portálu veřejné správy.
(10)
Energetický regulační úřad předkládá jednou ročně Parlamentu
České republiky, vládě, Komisi a Agentuře zprávu o své činnosti a
hospodaření. Ve zprávě o činnosti a hospodaření Energetický regulační
úřad uvede rovněž opatření přijatá při výkonu činností
Energetického regulačního úřadu a dosažené výsledky, výsledky
posouzení souladu plánů rozvoje přenosové soustavy a plánů rozvoje
přepravní soustavy s plány rozvoje soustavy pro celou Evropskou unii podle
Nařízení o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod
s elektřinou a Nařízení o podmínkách přístupu k plynárenským
přepravním soustavám a výsledky provedených šetření týkajících se
fungování trhů s elektřinou a s plynem. Zprávu o své činnosti
Energetický regulační úřad zveřejní. Energetický regulační úřad
předává jednou ročně Komisi národní zprávu o stavu elektroenergetiky a
plynárenství, kterou současně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(11)
Energetický regulační úřad reguluje ceny za související službu
v elektroenergetice, související službu v plynárenství a ceny
elektřiny a plynu dodavatele poslední instance. Energetický regulační
úřad je oprávněn na návrh provozovatele přepravní soustavy rozhodnout
o odlišném postupu tvorby ceny za mezinárodní přepravu plynu, založeném
na tržním způsobu. Energetický regulační úřad dále věcně usměrňuje
ceny tepelné energie.
(12)
Energetický regulační úřad může kromě činností uvedených
v odstavci 11 rozhodnout o regulaci cen dalších činností vykonávaných
provozovatelem přenosové soustavy, provozovatelem přepravní soustavy,
provozovatelem distribuční soustavy nebo činností operátora trhu,
souvisejících s přenosem elektřiny, přepravou plynu, distribucí
elektřiny nebo plynu nebo činnostmi operátora trhu, jestliže je to nezbytné
k zajištění spolehlivého a bezpečného provozu elektrizační či
plynárenské soustavy, zajištění nediskriminačního přístupu
účastníků trhu do elektrizační či plynárenské soustavy nebo je-li trh
ohrožen účinky omezení hospodářské soutěže nebo vyžaduje-li to
mimořádná tržní situace.
(13)
Zaměstnanec zařazený do Energetického regulačního úřadu nebo osoba
v jiném právním vztahu k Energetickému regulačnímu úřadu (dále jen
„zaměstnanec Energetického regulačního úřadu“), na jehož základě
vykonává pro Energetický regulační úřad činnost, při níž se dozví
chráněnou informaci, je povinna o nich zachovat mlčenlivost. Tato povinnost
trvá i po skončení pracovněprávního nebo jiného vztahu k Energetickému
regulačnímu úřadu. Povinnost mlčenlivosti neplatí, jestliže tyto osoby
podávají o takových skutečnostech a údajích svědectví orgánům
činným v trestním řízení nebo v řízení před soudem, popřípadě
jestliže na výzvu těchto orgánů nebo soudu podávají písemné
vyjádření. Porušením povinnosti zachovávat mlčenlivost není poskytnutí
chráněných informací Komisi, Agentuře, regulačním orgánům členských
států, ministerstvu, jiným správním orgánům a operátorovi trhu pro
účely výkonu jejich působnosti nebo povinností a pro plnění úkolů
Energetického regulačního úřadu. V takovém případě je příjemce
povinen zajistit stejnou úroveň ochrany chráněných informací jako
předávající.
(14)
Energetický regulační úřad předává ministerstvu a Státní
energetické inspekci informace a údaje nezbytné pro výkon jejich
působnosti.
Komentáře