(1)
Energetický regulační úřad je příslušný k rozhodování sporů
o právech či povinnostech vyplývajících z právního vztahu podle §
17 odst. 7 písm. b) tehdy, pokud současně s podáním návrhu na
rozhodnutí ve sporu nebo ve lhůtě do 15 dnů ode dne doručení oznámení
o podání návrhu rozhodovat ve sporu vyjádří odpůrce s pravomocí
Energetického regulačního úřadu souhlas. Řízení je zahájeno dnem,
v němž je souhlas odpůrce s pravomocí Energetického regulačního úřadu
doručen tomuto úřadu. V opačném případě Energetický regulační úřad
návrh usnesením odloží.
(2)
V řízeních vedených Energetickým regulačním úřadem se nepoužije
ustanovení správního řádu o možném způsobu ukončení řízení
o rozkladu. Při vedení sporných správních řízení ve smyslu §
141 správního řádu a řízení schvalovacích a o stanovení řádu ve
smyslu § 97a činí lhůta pro vydání rozhodnutí 4 měsíce, ve zvláště
složitých případech 6 měsíců. Lhůta pro vydání rozhodnutí ve sporu
zahájeném na návrh zákazníka v postavení spotřebitele činí 90 dnů,
ve zvláště složitých případech 120 dnů.
(3)
Rozhoduje-li Energetický regulační úřad spor o uzavření nebo změnu
smlouvy, jejímž předmětem je připojení nebo přístup k přenosové
soustavě, přepravní soustavě nebo distribuční soustavě, těžebnímu
plynovodu nebo zásobníku plynu nebo o uzavření jiné smlouvy podle §
17 odst. 7, rozhodne Energetický regulační úřad o úpravě vzájemných
práv a povinností stran sporu. Při rozhodování dbá, aby nedošlo
k založení nerovnováhy v právech a povinnostech stran sporu.
(4)
V řízeních vedených Energetickým regulačním úřadem jsou při
nahlížení do spisu zákonem vyloučeny chráněné informace. Spis musí
zahrnovat vedle listin obsahujících takové skutečnosti i listiny, ze
kterých byly chráněné informace odstraněny, případně dostatečně
podrobný výpis, který chráněné informace neobsahuje. Na žádost
Energetického regulačního úřadu je osoba, které ochrana těchto
skutečností svědčí, povinna vedle listin obsahujících takové
skutečnosti předložit i listiny, ze kterých byly takové skutečnosti
odstraněny, případně pořídit z takových listin dostatečně podrobný
výtah, který takové skutečnosti neobsahuje.
(5)
Smlouvy upravené tímto zákonem se v ostatním řídí právní úpravou
závazků a úpravou smluvních typů jim nejbližších podle občanského nebo
obchodního zákoníku, pokud z tohoto zákona nebo povahy věci nevyplývá
něco jiného.
(6)
Dodavatel paliva, energie a surovin, které jsou nezbytné pro plnění
povinnosti nad rámec licence, je povinen v rozsahu požadovaném dodavatelem
nad rámec licence pokračovat v plnění smluv uzavřených s držitelem
licence i vůči dodavateli nad rámec licence po dobu vykonatelnosti
rozhodnutí o uložení povinnosti nad rámec licence, pokud dodavatel nad
rámec licence plní závazky vzniklé z těchto smluv od právní moci
rozhodnutí o uložení povinnosti nad rámec licence.
(7)
Povinnost vyplývající z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu
podle § 12 odst. 2 nebo 3, povinnost vyplývající z opatření uloženého
rozhodnutím Energetického regulačního úřadu podle § 18a odst. 3 nebo §
58l odst. 2 přechází na právního nástupce. Povinnost vyplývající
z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu podle § 10 odst. 7 nebo
§ 12 odst. 7 tohoto zákona přechází podle povahy na právního nástupce
nebo na nabyvatele energetického zařízení, k němuž je rozhodnutí
Energetického regulačního úřadu vázáno. Je-li právních nástupců nebo
nabyvatelů energetického zařízení více, odpovídají za splnění
povinnosti společně a nerozdílně.
(8)
Dozor nad dodržováním tohoto zákona, zákona o hospodaření energií a
zákona o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů
v objektech důležitých pro obranu státu provádí Ministerstvo obrany,
v objektech sloužících k plnění úkolů Ministerstva vnitra, Policie
České republiky, Policejní akademie České republiky, Hasičského
záchranného sboru České republiky, Úřadu pro zahraniční styky a
informace, Bezpečnostní informační služby a v objektech organizačních
složek státu a příspěvkových organizací zřízených Ministerstvem vnitra
provádí Ministerstvo vnitra, v objektech Ministerstva spravedlnosti provádí
Ministerstvo spravedlnosti. Při výkonu dozoru postupuje Ministerstvo obrany,
Ministerstvo vnitra a Ministerstvo spravedlnosti podle § 18 tohoto zákona a
v případě uložení pokuty podle hlavy třetí tohoto zákona nebo podle
hlavy páté zákona o hospodaření energií nebo podle hlavy desáté zákona
o podporovaných zdrojích energie.
(8) Na oprávnění k cizím nemovitostem, pokud jde
o energetická zařízení, jakož i omezení jejich užívání, které se
nezapisovalo podle předchozích právních předpisů do veřejného seznamu,
se nevztahuje zásada přednosti věcného práva k cizím nemovitostem
zapsaného do veřejného seznamu před věcným právem, které není
z veřejného seznamu zřejmé. V případě zápisu takového oprávnění
k cizím nemovitostem do veřejného seznamu se při stanovení jeho pořadí
vychází z okamžiku, kdy takové oprávnění k cizím nemovitostem
vzniklo.
(9)
Oprávnění k cizím nemovitostem, jakož i omezení jejich užívání
vzniklá podle předchozích právních úprav nebo z věcného břemene
vzniklá podle tohoto zákona přechází na nového držitele licence
provozujícího příslušnou soustavu, zařízení nebo jejich část, na
které se daná oprávnění vztahují.
(10)
Kdo nabude vlastnické právo k nemovitosti, k níž se vztahuje
oprávnění k cizím nemovitostem, které vzniklo na základě zákona,
přejímá i povinnosti odpovídající tomuto oprávnění.
Komentáře