(1)
Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „Ministerstvo“) a Úřad
podporují hospodářskou soutěž při zajišťování sítí a poskytování
služeb elektronických komunikací a přiřazených prostředků podnikateli
zejména tím, že při rozhodování ve své působnosti
- zajišťují, aby uživatelé, včetně zdravotně postižených uživatelů
a osob, u kterých lze mít s ohledem na jejich věk nebo sociální potřeby
za to, že vyžadují zvláštní přístup, získali maximální výhody
z hlediska možnosti volby služby, ceny a kvality,
- zajišťují, aby nedocházelo k narušování nebo omezování
hospodářské soutěže v odvětví elektronických komunikací včetně
služeb přenosu obsahu, a,
- zajišťují účinnou správu a účelné využívání rádiových
kmitočtů a čísel.
(2)
Ministerstvo a Úřad přispívají k rozvoji vnitřního trhu Evropské
unie zejména tím, že
- při svém rozhodování odstraňují překážky pro zajišťování sítí
elektronických komunikací, přiřazených prostředků a poskytování služeb
elektronických komunikací mezi členskými státy Evropské unie (dále jen
„členský stát“),
- při svém rozhodování podporují zřizování a rozvoj transevropských
sítí a interoperabilitu celoevropských služeb mezi členskými
státy, a
- spolupracují v souladu se zásadou transparentnosti s národními
regulačními úřady jiných členských států, Evropskou agenturou pro
bezpečnost sítí a informací (ENISA), Sdružením evropských regulačních
orgánů v oblasti elektronických komunikací BEREC (dále jen „Sdružení
BEREC“) a s Komisí Evropské unie (dále jen „Komise“) na zajištění
jednotné regulační praxe při aplikaci příslušných směrnic
Evropské unie.
(3)
Úřad dále prosazuje zájmy koncových uživatelů zejména tím, že při
své činnosti
- zajišťuje, aby všichni koncoví uživatelé měli přístup
k univerzální službě podle § 38,
- zajišťuje v souladu s ustanoveními tohoto zákona vysokou úroveň
ochrany spotřebitelů,
- přispívá k zajištění vysoké úrovně ochrany osobních údajů a
soukromí,
- podporuje poskytování jasně formulovaných informací, zejména
prosazováním transparentnosti cen a podmínek pro používání veřejně
dostupných služeb elektronických komunikací,
- řeší v souladu s ustanoveními tohoto zákona potřeby zdravotně
postižených koncových uživatelů nebo osob, u kterých lze mít s ohledem
na jejich věk nebo sociální potřeby za to, že vyžadují zvláštní
přístup, a
- podporuje zachování integrity a bezpečnosti veřejných
komunikačních sítí,
- podporuje možnost přístupu koncových uživatelů k informacím a
možnost koncových uživatelů šířit informace a využívat aplikace a
služby podle svého výběru,
- zajišťuje harmonizaci využívání rádiových kmitočtů v souladu
s potřebou zajistit jejich účelné využívání a za účelem získání
výhod pro spotřebitele, jako jsou úspory z rozsahu a interoperabilita
služeb elektronických komunikací.
(4)
V rámci naplňování cílů uvedených v odstavcích 1 až 3 se
Ministerstvo a Úřad řídí zejména zásadami nediskriminace, objektivity,
technologické neutrality, transparentnosti a proporcionality uvedenými v §
6. Přitom zejména
- prosazují předvídatelnou regulaci zajišťováním jednotného
regulačního přístupu v průběhu příslušných období přezkumu,
- vytváří podmínky pro hospodářskou soutěž ku prospěchu
spotřebitelů a v odůvodněných případech podporují hospodářskou
soutěž v oblasti infrastruktury,
- podporují efektivní investice do inovace stávající infrastruktury nebo
výstavby nové infrastruktury, a to i tím, že zajišťují, aby jakákoli
povinnost spojená s přístupem k infrastruktuře řádně zohlednila rizika,
která nese investující podnikatel, a vytváří podmínky pro uzavírání
dohod o spolupráci mezi ním a stranou, která usiluje o přístup, aby se
investiční rizika rozložila, a přitom zajišťují zachování
hospodářské soutěže na trhu a dodržování zásady nediskriminace,
- zohledňují různé podmínky týkající se hospodářské soutěže a
spotřebitelů, které existují v různých geografických oblastech České
republiky,
- při svém rozhodování zajišťují, aby za srovnatelných podmínek
nedocházelo k diskriminaci mezi podnikateli zajišťujícími sítě
elektronických komunikací nebo poskytujícími služby elektronických
komunikací.
(5)
Ustanovení tohoto zákona týkající se regulačních činností Úřadu
v oblasti sítí a služeb elektronických komunikací je třeba
v pochybnostech o jejich významu vykládat v souladu se zásadami uvedenými
v odstavci 4.
Revue dobré regulatorní praxe
Komentáře