(1)
Dominantní postavení na trhu má soutěžitel nebo společně více
soutěžitelů (společná dominance), kterým jejich tržní síla umožňuje
chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo
spotřebitelích.
(2)
Tržní sílu podle odstavce 1 Úřad posuzuje podle hodnotového
vyjádření zjištěného objemu dodávek nebo nákupu na trhu daného zboží
(tržní podíl) dosaženého soutěžitelem nebo soutěžiteli se společnou
dominancí v období, které je zkoumáno podle tohoto zákona a podle
dalších ukazatelů, zejména podle hospodářské a finanční síly
soutěžitelů, právních nebo jiných překážek vstupu na trh pro další
soutěžitele, stupně vertikální integrace soutěžitelů, struktury trhu a
velikosti tržních podílů nejbližších konkurentů.
(3)
Nebude-li pomocí ukazatelů podle odstavce 2 prokázán opak, má se za to,
že dominantní postavení nezaujímá soutěžitel nebo soutěžitelé se
společnou dominancí, kteří ve zkoumaném období dosáhli na trhu menší
než 40% tržní podíl.
(1)
Zneužívání dominantního postavení na újmu jiných soutěžitelů nebo
spotřebitelů je zakázáno. Zneužitím dominantního postavení je
zejména
- přímé nebo nepřímé vynucování nepřiměřených podmínek ve
smlouvách s jinými účastníky trhu, zvláště vynucování plnění, jež
je v době uzavření smlouvy v nápadném nepoměru k poskytovanému
protiplnění,
- vázání souhlasu s uzavřením smlouvy na podmínku, že druhá smluvní
strana odebere i další plnění, které s požadovaným předmětem smlouvy
věcně ani podle obchodních zvyklostí nesouvisí,
- uplatňování rozdílných podmínek při shodném nebo srovnatelném
plnění vůči jednotlivým účastníkům trhu, jimiž jsou tito účastníci
v hospodářské soutěži znevýhodňováni,
- zastavení nebo omezení výroby, odbytu nebo výzkumu a vývoje na úkor
spotřebitelů,
- dlouhodobé nabízení a prodej zboží za nepřiměřeně nízké ceny,
které má nebo může mít za následek narušení hospodářské
soutěže,
- odmítnutí poskytnout jiným soutěžitelům za přiměřenou úhradu
přístup k vlastním přenosovým sítím nebo obdobným rozvodným a jiným
infrastrukturním zařízením, které soutěžitel v dominantním postavení
vlastní nebo využívá na základě jiného právního důvodu, pokud jiní
soutěžitelé z právních nebo jiných důvodů nemohou bez spoluužívání
takového zařízení působit na stejném trhu jako dominantní soutěžitelé,
kteří přitom neprokáží, že takové spoluužívání není z provozních
nebo jiných důvodů možné anebo je od nich nelze spravedlivě požadovat;
totéž přiměřeně platí pro odmítnutí přístupu jiným soutěžitelům
za přiměřenou úhradu k využití duševního vlastnictví nebo přístupu
k sítím, které soutěžitel v dominantním postavení vlastní nebo
využívá na základě jiného právního důvodu, pokud je takové využití
nezbytné pro účast v hospodářské soutěži na stejném trhu jako
dominantní soutěžitelé nebo na jiném trhu.
(2)
Zjistí-li Úřad v řízení ve věcech podle odstavce 1, že došlo
k zneužití dominantního postavení, tuto skutečnost v rozhodnutí uvede a
tímto rozhodnutím takové jednání do budoucna zakáže.
(3)
Namísto rozhodnutí podle odstavce 2 Úřad rozhodne o zastavení
řízení za podmínky, že účastníci řízení Úřadu společně navrhli
závazky ve prospěch obnovení účinné hospodářské soutěže, které jsou
dostatečné pro ochranu hospodářské soutěže a jejichž splněním se
odstraní závadný stav, a že zneužití dominantního postavení nemělo za
následek podstatné narušení hospodářské soutěže. V takovém
rozhodnutí může Úřad rovněž stanovit podmínky a povinnosti nutné
k zajištění splnění těchto závazků. Jestliže Úřad neshledá
navržené závazky dostatečnými, důvody písemně sdělí účastníkům a
pokračuje v řízení.
(4)
Závazky podle odstavce 3 mohou účastníci řízení písemně navrhnout
Úřadu nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy jim Úřad doručil sdělení
výhrad; k pozdějším návrhům přihlédne Úřad jen v případech
hodných zvláštního zřetele. Účastníci řízení jsou svým návrhem
vázáni vůči Úřadu i mezi sebou navzájem, popřípadě vůči třetím
osobám, a od podání návrhu do rozhodnutí Úřadu podle odstavce
3 nesmějí postupovat způsobem, který je předmětem výhrad Úřadu.
(5)
Po zastavení řízení podle odstavce 3 může Úřad znovu zahájit
řízení a vydat rozhodnutí podle odstavce 2, jestliže
- se podstatně změnily podmínky, které byly pro vydání rozhodnutí podle
odstavce 3 rozhodné,
- soutěžitelé jednají v rozporu se závazky podle odstavce 3, nebo
- rozhodnutí bylo vydáno na základě nepravdivých nebo neúplných
podkladů, údajů a informací.
Revue dobré regulatorní praxe
Komentáře