(1)
Při zadávání veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti
zadavatel není oprávněn použít výjimku podle ustanovení § 29 písm. a),
c), d), g), i) a k) až r).
(2)
Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejné zakázky
v oblasti obrany nebo bezpečnosti, jestliže
- jsou zadávány v rámci programů spolupráce ve výzkumu a vývoji44),
jež společně provádějí Česká republika a alespoň další členský
stát při vývoji nového výrobku, a případně i v pozdějších fázích
celého či části životního cyklu tohoto výrobku; při uzavírání smluv
o těchto programech spolupráce pouze mezi Českou republikou a jinými
členskými státy sdělí Česká republika Evropské komisi podíl nákladů
na výzkum a vývoj na celkových nákladech daného programu, sdílení
nákladů a rovněž zamýšlený případný podíl na nákupech jednotlivých
členských států,
- v době nasazení ozbrojených složek České republiky mimo území
Evropské unie operační potřeby vyžadují, aby byly zadány dodavatelům
umístěným v oblasti těchto operací,
- jsou zadávány veřejným zadavatelem podle § 4 odst. 1 písm. a)
vládě nebo místní správě jiného státu a jejich předmětem jsou
- dodávky vojenského či citlivého materiálu,
- stavební práce či služby přímo související s dodávkami podle
bodu 1,
- stavební práce či služby pro výhradně vojenské účely, nebo
- citlivé stavební práce či citlivé služby,
- jejich předmětem jsou finanční služby s výjimkou pojišťovacích
služeb,
- jsou zadávány pro účely zpravodajských činností zpravodajských
služeb,
- jsou zadávány podle zvláštních pravidel stanovených mezinárodní
smlouvou uzavřenou mezi Českou republikou a jiným než členským
státem, nebo
- se jejich zadávání řídí zvláštními pravidly mezinárodní
organizace, která provádí nákupy pro své vlastní účely, nebo které
musí být zadávány členskými státy v souladu s uvedenými pravidly.
V případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti,
u které dochází k
- přístupu k utajované informaci, nebo
- požadavku na samostatný vstup do zabezpečené oblasti nebo jednací
oblasti,
může zadavatel stanovit v zadávací dokumentaci opatření, která jsou
podle příslušného druhu zajištění ochrany utajované informace5)
nezbytná k ochraně těchto informací. Stanovená opatření k zajištění
ochrany utajovaných informací musí splňovat rovněž poddodavatelé, pokud
je to nezbytné k ochraně těchto informací.
(1)
Zadavatel může v zadávací dokumentaci veřejné zakázky v oblasti
obrany nebo bezpečnosti s ohledem na povahu a předmět veřejné zakázky
stanovit požadavky na zabezpečení dodávek. Za tímto účelem může
zadavatel v zadávací dokumentaci požadovat, aby účastník zadávacího
řízení v nabídce předložil
- doklady nebo vyjádření pocházející od orgánů České republiky nebo
příslušného státu, které prokazují, že účastník zadávacího
řízení bude schopen ve vztahu k veřejné zakázce plnit své povinnosti
v oblasti dovozu, vývozu, transferu a průvozu výrobků, které jsou
předmětem veřejné zakázky45), nebo
- sdělení o veškerých omezeních pro zadavatele, která vyplývají
z kontroly dovozu, vývozu nebo bezpečnostních opatření.
(2)
Zadavatel může v zadávací dokumentaci veřejné zakázky v oblasti
obrany nebo bezpečnosti s ohledem na povahu a předmět veřejné zakázky
stanovit požadavky na zabezpečení dodávek, zejména závazek účastníka
zadávacího řízení, že
- organizace účastníka zadávacího řízení a umístění poddodavatelů
umožní účastníkovi zadávacího řízení vyhovět požadavkům zadavatele
v oblasti bezpečnosti dodávek upřesněných v zadávací dokumentaci nebo
závazek zajistit, aby případné změny v poddodavatelích, k nimž dojde
během plnění veřejné zakázky, neměly nepříznivý vliv na plnění
těchto požadavků,
- zajistí údržbu, modernizaci nebo úpravy dodávek, které jsou
předmětem veřejné zakázky,
- bude včas informovat zadavatele o veškerých změnách své organizace,
svých dodavatelů nebo výrobní strategie, které mohou ovlivnit závazky
účastníka zadávacího řízení vůči zadavateli, nebo
- pro případ, že nebude schopen provést předmětné dodávky, poskytne
zadavateli veškeré specifické prostředky, jež jsou nezbytné pro výrobu
náhradních dílů, součástek, dílčích částí nebo zvláštního
zkušebního zařízení, včetně technických výkresů, licencí a návodů
k použití.
V případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti,
u které dochází k
- přístupu k utajované informaci, nebo
- požadavku na samostatný vstup do zabezpečené oblasti nebo jednací
oblasti,
může zadavatel vedle požadavků uvedených v § 77 požadovat i doklad
prokazující schopnost dodavatele zabezpečit ochranu utajovaných informací
podle příslušného druhu zajištění ochrany utajované informace5).
Splnění této podmínky nelze prokázat prostřednictvím jiné osoby.
(1)
Zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení pro
nezpůsobilost, pokud
- byl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata
souvisí s jeho profesní důvěryhodností, zejména pokud jde o porušení
jiných právních předpisů v oblasti dodávek vojenského nebo citlivého
materiálu,
- prokáže, že se účastník zadávacího řízení dopustil vážného
profesního pochybení, zejména porušení povinností v oblasti utajovaných
informací nebo bezpečnosti dodávek u dřívější zakázky, nebo
- nebyl na základě jakýchkoliv důkazních prostředků včetně
utajovaných informací shledán natolik spolehlivým, aby bylo možné
vyloučit rizika pro bezpečnost České republiky.
(2)
Ustanovení o důvodech nezpůsobilosti podle § 48 odst. 5 písm. d) a f)
a o obnovení způsobilosti podle § 76 se nepoužijí.
(1)
Při stanovení požadavků na prokázání kritérií technické kvalifikace
zadavatel postupuje podle § 79 odst. 2 písm. c) až l). Dále může
zadavatel požadovat
- seznam stavebních prací poskytnutých za posledních 5 let před
zahájením zadávacího řízení včetně osvědčení objednatele
o řádném poskytnutí a dokončení nejvýznamnějších
z těchto prací,
- seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za
posledních 5 let před zahájením zadávacího řízení včetně uvedení
ceny a doby jejich poskytnutí a identifikace objednatele a osvědčení
objednatele; zadavatel může stanovit, že budou zohledněny doklady
o poskytnutých dodávkách nebo službách za dobu delší než posledních
5 let před zahájením zadávacího řízení, pokud je to nezbytné pro
zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže.
(2)
Osvědčení objednatele podle odstavce 1 písm. b) může být nahrazeno
čestným prohlášením dodavatele, pokud vystavení osvědčení není
možné, nebo je objednatel odmítl.
(1)
Pokud zadavatel stanoví technické podmínky v oblasti obrany nebo
bezpečnosti prostřednictvím odkazu na normy nebo technické dokumenty,
nepostupuje podle § 90. Zadavatel použije normy nebo technické dokumenty
v tomto pořadí
- české technické normy28) přejímající evropské normy přijaté
evropskými normalizačními orgány a zpřístupněné veřejnosti,
- evropské technické posouzení29),
- obecné technické specifikace stanovené v souladu s postupem uznaným
členskými státy a uveřejněné v Úředním věstníku
Evropské unie,
- české technické normy přejímající mezinárodní normy,
- mezinárodní normy přijaté mezinárodními normalizačními orgány a
zpřístupněné veřejnosti,
- technické dokumenty vydané evropskými normalizačními orgány,
- české technické normy,
- stavební technická osvědčení30),
- národní technické podmínky vztahující se k navrhování, posuzování
a provádění staveb a stavebních prací a použití výrobků,
- technické specifikace schválené orgánem specializovaným na
vypracovávání technických specifikací pro opakované nebo průběžné
používání v oblasti obrany.
(2)
U každého odkazu na normy nebo technické dokumenty podle odstavce
1 zadavatel vyjádří možnost rovnocenného řešení.
(3)
Zadavatel může odkaz na normy nebo technické dokumenty podle odstavce
1 použít také jako prostředek ověření splnění požadavků zadavatele
podle § 89 odst. 1 písm. a). Technické podmínky může zadavatel stanovit
rovněž formou kombinace požadavků podle § 89 odst. 1 písm. a) a odkazu
na normy nebo technické dokumenty podle odstavce 1 nebo 2.
(1)
V případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti může
zadavatel použít jednací řízení bez uveřejnění podle § 63 odst.
1 rovněž tehdy, pokud v předchozím řízení se soutěžním dialogem
nebyly podány žádné žádosti o účast.
(2)
Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo bezpečnosti
v jednacím řízení bez uveřejnění rovněž, pokud
- není možné z časových důvodů způsobených krizí zadat veřejnou
zakázku v jiném druhu zadávacího řízení; krizí se rozumí mimořádná
situace včetně ozbrojených nebo válečných konfliktů v České republice
nebo jiném státě, která již vznikla nebo bezprostředně hrozí její
vznik, a která vážně ohrožuje nebo omezuje životy, zdraví lidí, nebo
majetek anebo vyžaduje přijetí opatření k zajištění základních
dodávek pro obyvatelstvo,
- předmětem veřejné zakázky jsou služby v oblasti výzkumu a vývoje,
na něž se nevztahuje § 191 odst. 2 písm. a), nebo
- předmětem veřejné zakázky je poskytování služeb letecké a
námořní dopravy ozbrojeným složkám České republiky, jež jsou nebo mají
být nasazeny v zahraničí, pokud není možné ze strany dodavatelů zaručit
tak dlouhou vázanost nabídkou, aby mohla být zakázka zadána v jiném druhu
zadávacího řízení.
(3)
Zadavatel může jednací řízení bez uveřejnění podle § 64 písm. b)
použít v případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti,
pokud celková doba trvání původní smlouvy, včetně doby trvání smlouvy
na dodatečné dodávky nepřesáhne dobu 5 let, není-li to odůvodněno
zvláštními okolnostmi určenými s ohledem na očekávanou provozní
životnost dodávek, včetně jejich instalací nebo systémů, a technické
obtíže, které by mohly být změnou dodavatele způsobeny.
(4)
Zadavatel může jednací řízení bez uveřejnění podle §
66 v případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti
použít, i když nejsou naplněny podmínky podle § 66 písm. d) a e).
Zadavatel může v takovém případě zahájit jednací řízení bez
uveřejnění pouze do 5 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou
zakázku; jednací řízení bez uveřejnění lze zahájit i později, pokud
je to odůvodněno okolnostmi hodnými zvláštního zřetele.
(5)
V jednacím řízení bez uveřejnění může zadavatel zadat veřejnou
zakázku na stavební práce nebo veřejnou zakázku na služby rovněž
v případě, jestliže jde o dodatečné stavební práce nebo dodatečné
služby, které nebyly obsaženy v původní zadávací dokumentaci, jejich
potřeba vznikla v důsledku nepředvídaných okolností a tyto dodatečné
stavební práce nebo dodatečné služby jsou nezbytné pro poskytnutí
původních stavebních prací nebo pro poskytnutí původních služeb, a to za
předpokladu, že
- dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby budou zadány témuž
dodavateli,
- dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby nemohou být technicky
nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné zakázky, pokud by toto
oddělení způsobilo závažnou újmu zadavateli, nebo ačkoliv je toto
oddělení technicky či ekonomicky možné, jsou dodatečné stavební práce
nebo dodatečné služby zcela nezbytné pro dokončení předmětu původní
veřejné zakázky, a
- v případě veřejného zadavatele celkový rozsah dodatečných
stavebních prací nebo dodatečných služeb nepřekročí 50 % ceny původní
veřejné zakázky.
(6)
V případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti je
zadavatel povinen v oznámení o výsledku zadávacího řízení podle §
126 odůvodnit zadání této zakázky v jednacím řízení bez
uveřejnění.
(1)
Veřejný zadavatel může zadat veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo
bezpečnosti v jednacím řízení s uveřejněním i bez naplnění
podmínek uvedených v § 60.
(2)
Zadavatel může postupovat podle § 61 odst. 3 i v případě, že
předchozím zadávacím řízením bylo řízení se soutěžním dialogem.
V užším řízení si zadavatel může v oznámení o zahájení
zadávacího řízení vyhradit snížení počtu účastníků řízení podle
§ 111. V takovém případě postupuje podle § 61 odst. 5 obdobně.
(1)
V případě nadlimitní veřejné zakázky v oblasti obrany nebo
bezpečnosti zadávaných v užším řízení, jednacím řízení
s uveřejněním nebo řízení se soutěžním dialogem zadavatel stanoví
lhůtu pro podání žádosti o účast na nejméně 37 dnů od zahájení
zadávacího řízení.
(2)
Zadavatel stanoví v užším řízení na nadlimitní veřejnou zakázku
v oblasti obrany nebo bezpečnosti lhůtu pro podání nabídek na nejméně
40 dnů od odeslání výzvy k podání nabídky. Tato lhůta může být
zkrácena o 5 dnů, jestliže zadavatel uveřejní na profilu zadavatele
zadávací dokumentaci v plném rozsahu již ode dne uveřejnění oznámení
užšího řízení.
(3)
Lhůta pro podání nabídek může být zkrácena tak, aby činila nejméně
22 dnů, jestliže zadavatel uveřejnil předběžné oznámení, kterým
nezahajoval zadávací řízení a které bylo odesláno k uveřejnění
nejméně 52 dnů a nejvýše 12 měsíců před dnem, kdy bylo odesláno
oznámení o zahájení zadávacího řízení.
(4)
Lhůta podle odstavce 2 věty první může být zkrácena o 7 dnů,
jestliže zadavatel odesílá formuláře k uveřejnění podle §
212 elektronicky.
(5)
Zkrácení lhůt uvedených v odstavcích 2 a 4 lze při splnění
podmínek v nich uvedených sčítat.
(6)
Jestliže naléhavá okolnost znemožňuje stanovení lhůty podle odstavce
1, může zadavatel stanovit
- lhůtu pro podání žádostí o účast v užším řízení nebo
jednacím řízení s uveřejněním tak, aby činila alespoň 15 dnů nebo
10 dnů od zahájení zadávacího řízení, jestliže zadavatel odeslal
formulář k uveřejnění podle § 212 elektronicky, nebo
- lhůta pro podání nabídek v užším řízení činila alespoň 10 dnů
od odeslání výzvy k podání nabídky.
Naléhavost okolnosti zadavatel odůvodní v zadávací dokumentaci.
(1)
V případě podlimitních veřejných zakázek v oblasti obrany nebo
bezpečnosti zadávaných v užším řízení, jednacím řízení
s uveřejněním nebo řízení se soutěžním dialogem zadavatel stanoví
lhůtu pro podání žádosti o účast na nejméně 15 pracovních dnů od
zahájení zadávacího řízení.
(2)
Zadavatel stanoví v užším řízení lhůtu pro podání nabídek na
nejméně 15 pracovních dnů od odeslání výzvy k podání nabídky.
V případě veřejných zakázek v oblasti obrany nebo bezpečnosti
zadávaných na základě rámcové dohody se § 246 odst. 1 písm. a)
nepoužije.
Doba trvání rámcové dohody v oblasti obrany nebo bezpečnosti nesmí
být delší než 7 let, s výjimkou případů, kdy se zohledňuje
očekávaná provozní životnost dodávaného zboží a technické obtíže,
které by mohly být způsobeny změnou dodavatele; zadavatel je povinen tyto
objektivní příčiny řádně odůvodnit a uvést v oznámení o zadání
veřejné zakázky uveřejněném způsobem podle § 212.
Písemná zpráva zadavatele v případě veřejné zakázky nebo rámcové
dohody v oblasti obrany nebo bezpečnosti musí obsahovat nad rámec
požadavků uvedených v § 217 odst. 2 i odůvodnění
- překročení celkové doby trvání podle § 64 písm. b), došlo-li
k překročení této doby,
- nedodržení lhůty podle § 198 odst. 3, došlo-li k jejímu
nedodržení, a
- uzavření rámcové dohody na dobu delší než 7 let, byla-li taková
dohoda uzavřena.
Revue dobré regulatorní praxe
Komentáře